Kvinde tager push-ups
© iStock

Hvor mange push-ups kan du tage?

Drømmer du om at kunne tage 100 push-ups i træk? Det er et ambitiøst men ikke et umuligt mål. Læs her, hvordan du skal planlægge din træning.

18. januar 2018 af Hans W. Gottlieb

100 push-ups i træk

Hvordan træner jeg mig op til at kunne tage 100 push-ups i træk?

SVAR: 100 push-ups i træk er et ambitiøst mål og kræver et meget højt formniveau, som ikke alle vil kunne nå. Du kan dog nå rigtig langt ved at sætte træningen i system. Her får du en skitse til et intensivt (og hårdt) 3-ugers-program, der tager udgangspunkt i dit aktuelle niveau.

Korrekt teknik

Sådan gør du:

  • Læg dig på gulvet på strakte arme og med tæerne i gulvet. Placér hænderne under skuldrene eller en anelse bredere. Du skal danne en lige linje fra dine fødder og hele vejen op til nakken.
  • Bøj i albuerne, og sænk langsomt brystet ned mod gulvet.
  • Stræk armene kraftfuldt og hurtigt. Din kropsvægt skal udelukkende løftes af armene, og ikke ved at du bruger bevægelse i hofterne, ballerne eller maven. Fokusér på ikke at bevæge andet end albue- og skulderled.

3 ugers intensivt træningsprogram

Lav først en test, hvor du tager så mange push-ups i træk, som du kan klare. Den danner udgangspunkt for de følgende 3 ugers træning.

Uge 1: 4 træningsdage

På hver træningsdag tager du 5 sæt med 90 sek. pause imellem.

1. sæt: Tag 80 pct. af det antal push-ups, du kunne tage i starttesten.

2. sæt: 80 pct.

3. sæt: 70 pct.

4. sæt: 70 pct.

5. sæt: 60 pct.

Uge 2: 4 træningsdage + 1 testdag

På hver træningsdag tager du 5 sæt med 90 sek. pause imellem.

1. sæt: Tag 90 pct. af det antal push-ups, du kunne tage i starttesten.

2. sæt: 90 pct.

3. sæt: 80 pct.

4. sæt: 80 pct.

5. sæt: 70 pct.

Mellemtest

Slut ugen af med en mellemtest, hvor du tager 2 sæt til maks. med 2 min. pause imellem. Det første sæt er dit nye maks.

Uge 3: 6 træningsdage

Hver anden træningsdag tager du 5 sæt med 2 min. pause imellem.

1. sæt: Tag 90 pct. af det antal push-ups, du kunne tage i mellemtesten.

2. sæt: 90 pct.

3. sæt: 80 pct.

4. sæt: 80 pct.

5. sæt: 70 pct.

De øvrige 3 træningsdage: 2 sæt til maks. med 2 min. pause imellem. Gentag de 2 sæt 1 gang senere på dagen.

Sluttest

Hold 3 dages pause efter sidste træning, og lav så en ny maks.-test.

Giv din træning et boost!

Lige nu kan du få det suveræne bluetooth-headset Sudio TRE Sport til en ligeså suveræn pris sammen med Aktiv Træning. Sudio TRE Sport er lavet i et eksklusivt, skandinavisk design, og udover at have en super lyd og en suveræn pasform har det en batteritid på hele 9 timer ved brug, 10 dages standby-tid og en rækkevidde på 15 meter. Headsettet er desuden sved- og vandafvisende, har stemmestyring, og så kan du kontrollere musikken eller besvare opkald uden at tage telefonen op af lommen.


Få Sudio TRE Sport sammen med 4 numre af Aktiv Træning for KUN 179,50 kr. (+ 39,50 kr. i porto). Du sparer hele 887 kr. Men lad være med at vent for længe, for vi har kun et begrænset antal. Læs mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: