Sixpack på 6 uger LIVSSTIL | En god fordøjelse forhindrer dig i at blive oppustet. © Valling.com

God fordøjelse giver flad mave

En trimmet sixpack ser knap så godt ud, hvis din mave er oppustet. Har du problemer med din fordøjelse, så løs dem nu og få fuldt udbytte af sixpack-planen. Se her hvordan.

Det er ikke kun for meget fedt, der kan få maven til at spile sig ud. Det kan en dårlig fordøjelse også. Går du rundt med en stoppet og oppustet mave, bliver dine resultater under sixpack-kuren mindre synlige. Driller maven, skal du derfor arbejde på at få genoprettet en velfungerende fordøjelse.

Spis to slags fibre

Et af de vigtigste skridt til en god fordøjelse er at spise fiberrigt. Fibrene kan nemlig hjælpe dig af med oppustethed og forstoppelse. Du får størst udbytte af fibrene, hvis du både spiser den opløselige og den uopløselige slags. Mens de opløselige fibre svulmer op og giver tarmindholdet fylde og en blød konsistens, går de uopløselige fibre ind og prikker til tarmvæggenes inderside. Det sætter gang i den pumpende peristaltik, som ælter tarmindholdet ned i gennem systemet, så din mave ikke går i hårdknude.

Den bedste måde at dække behovet for begge fibertyper på, er ved at spise en varieret kost, der henter fibre fra grove grønsager, som ærter, blomkål og broccoli.

Lyst kød og æg godt for din fordøjelse

Udover fibrene kan du hjælpe fordøjelsen på gled ved at spise kød, der er let fordøjelige. Rigtig mange mænd oplever, at rødt kød fra okse, kalv, lam og svin ligger tungt i maven og får fordøjelsen til at stagnere.

Et bedre alternativ er derfor lyst kød som fisk og fjerkræ - inklusiv æg.

Probiotika giver god fordøjelse

Prøv dig også frem med mælk og mejeriprodukter. En del oplever, at tarmen bliver irriteres, hvis de får mange mælkeprodukter. Det gælder især almindelig komælk, mens ost og syrnede mejeriprodukter tåles af flere. I syrnede mejeriprodukter er noget af laktosen omdannet til laktase (mælkesyre), som er blidere ved maven.

En anden fordel ved surmælksprodukterne er den tykke konsistens der gør, at surmælksproduktet fordøjes langsommere end almindelig mælk. Endelig er selve mælkesyrebakterierne gode for din tarmflora. Gå især efter produkter med probiotiske bakterier, som i stand til at overleve mavens syrebad og passere levende ned i tarmen. Her bosætter de sig og er med til at hæmme væksten af skadelige bakterier.

Langt fra alle syrnede mejeriprodukter indeholder probiotika. Den nemmeste måde at få dem på er ved fx at spise en portion A38, Cultura eller et andet probiotisk surmælksprodukt til morgenmad.

Hent din sixpack-kostplan her:

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: