Sixpack på 6 uger LIVSSTIL | Stress gør både dit liv svært - det får også fedtet til at sætte sig på maven. © Colourbox

Slip af med stress og få flad mave

Stress får din krop til at sende fedtet direkte ned på maven. Så kan du bekæmpe din kroniske stress er vejen åben for en flad mave – og et bedre liv. Se her hvordan.

4. april 2014 af Martin Kreutzer

Din mave vil aldrig blive trimmet, hvis du er kronisk stresset. Stress får nemlig din krop til at danne hormonet kortisol, som gør alt for at lagre fedt på din mave og få dig til at spise mere, end du har brug for. Derfor skal du bekæmpe din stress, hvis du vil gøre drømmen om en sixpack til virkelighed.

Stress kan skyldes mange ting: For lidt søvn, for meget arbejde, dårlig kost, for meget træning, sygdom i famililien, en flytning, problemer på hjemmefronten. Men kroppen opfatter stress som en og samme ting og kan ikke prioritere at bygge muskelmasse op, styrke immunforsvaret og brænde det rigtige fedt af, når den stresser.

Bekæmp negativ stress

Målet er ikke at fjerne al stress. Det er hverken realistisk eller hensigtsmæssigt. Stress er trods alt din krops naturlige reaktion på en udfordring, og uden stress bliver du ikke bedre til noget som helst. Men er du konstant stresset går det galt. Så udfordringen er at håndtere hverdagen, så der er tilstrækkeligt med stress til, at du føler dig produktiv og glad for at stå op om morgenen, men ikke så meget stress, at du bliver overbelastet og udbrændt.

Negativ stress opstår, når kravene til dig, både arbejdsmæssigt og hjemme, over en længere periode overstiger de ressourcer – såsom tid, lyst og evner – du har. Mister du lysten til at stå op om morgenen, er din stress helt sikkert gået fra plus til minus.

Hvad giver dig stress?

Din udfordring er at finde ind til kernen af, hvad der stresser dig - og finde en løsning på problemet. Nogle gange er det ret indlysende årsager, som en truende deadline for et projekt, dårlig økonomi og usikkerhed på jobbet. Andre gange skal du grave lidt dybere for at finde årsagen til din stress.

Når du har pejlet dig ind på, hvad der stresser dig, skal du inddele de stressende situationer i den slags, du ikke kan ændre på, og den slags, du kan ændre.

Dem, du ikke kan ændre på, må du enten skubbe ud af dit liv eller finde en anden måde at håndtere, fx ved at lære at sige pyt til dem eller slutte fred med dem. Dem, du kan ændre på, kræver måske, at du tager tyren ved hornene og gennemfører nogle svære og ubehagelige ændringer i dit liv.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: