Sixpack på 6 uger KOST | Spis færre kalorier - væk med stivelse, ind med grønsager og magert kød. © Colourbox

Spis færre kalorier

Spis mindre. Det er en helt afgørende del af strategien, når dunken skal væk. Der skal helt enkelt færre kalorier indenbords. Så væk med stivelse, frugt og usunde fedtkilder og ind med kaloriefattige grønstager og magert kød.

Spis mindre - og rør dig noget mere. Som udgangspunkt er det den helt afgørende strategi, når dunken skal væk. Får du styr på portionerne, er du allerede et godt skridt på vejen til at smide nogle kilo.

Det betyder ikke, at du skal droppe hele måltider, men bare at du skal tænke over, hvad og hvor meget du spiser. Aktiv Trænings sixpack-kostplan giver et godt billede af, hvor meget der kan klemmes ind i en almindelig hverdag, når kalorieindtaget samtidig skal holdes nede.

Hent Sixpack-kostplanen:

Hold sixpack-kostplanen

For at du kan opnå et stort vægttab er det nødvendigt, at kostrammerne stort set overholdes til punkt og prikke 80-90 % af tiden.

Det er ikke nødvendigt at tælle kalorier, men du bør sikre dig, at du så nogenlunde rammer de angivne mængder i kuren. Det gælder begge veje, da hverken for lidt eller for meget er hensigtsmæssigt.

Kostplanen er dog skruet sammen, så der er en vis bevægelsesfrihed, især med de madvarer, som ikke er specielt ”dyre” at indtage. Fx er det ligegyldigt, om din portion grønsager består af agurker eller gulerødder, selv om der er relativt stor forskel på kalorieindholdet. Det er ikke her slaget vindes eller tabes.

Fedt, frugt og stivelse Der, hvor du til gengæld skal have fokus, er på stivelseskilder, og det gælder også de sunde fuldkornsvarianter. Og så skal du være opmærksom på fedtkilderne.

De første par dage vil det være en stor fordel, hvis du benytter en køkkenvægt til lige at veje portionerne af – i hvert fald dem derhjemme. Det vil nemlig hurtigt spore dig ind på de passende mængder. Husk også, at frugt generelt indeholder mange kulhydrater. Derfor kan du ikke tillade dig at spise frugt ad libitum - snup hellere en gulerod end en banan.

Vil du have overblik over hvor mange kalorier du indtager i løbet dagen? Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde vægten i balance, kan I FORM Kostdagbog bruges som redsskab til at holde styr på din kost og kalorieindtag. >Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis - og få overblik over dit daglige kalorieindtag

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: