Sixpack på 6 uger TRÆNING | Interval-træning er en vigtig del af Aktiv Trænings sixpack-plan. Se her hvorfor. © iStockphoto

Træn intervaller og få flad mave

Skal maven væk, skal pulsen op. Intervaltræning to gange om uge er en central del af Aktiv Trænings sixpack-kur. Se her, hvordan du skal træne intervaller for at slippe af med mavefedtet.

Hvis du vil af med mavefedtet, er det vigtigt, at du et par gange om ugen udfordrer konditionen lidt ekstra. Det er godt for hjertet, men gavner i høj grad også maveprojektet. Når du skruer intensiteten i vejret, brænder du en masse kalorier af, og resultatet er, at hver eneste tur hugger en solid luns af dine fedtdepoter.

Intervaltræning brænder kalorier af

Svømning, cykling og roning er oplagt, fordi du her kan træne en masse, uden at du risikerer at blive skadet. Er du glad for at løbe og vant til det, må du gerne snuppe to intervalture, hvor du veksler mellem at jogge stille og roligt og løbe med maksimal hastighed.

Denne variation i intensiteten er helt fantastisk for konditionen. For når du intervaltræner, kommer pulsen længere op, end hvis du finder et fast tempo, som du kan holde under hele turen.

Forholdet mellem den højintense træning og den lidt roligere skal være cirka 1:1. I starten er det bedst, hvis du nøjes med at give den gas 1 minut ad gangen. Efterhånden som formen bliver bedre, kan du udvide tiden til 2-3 minutter. Sæt farten op ved at tage hurtigere skridt. Det presser konditionen mere end kraftfulde afsæt, og er derfor ekstra hjertevenligt og kalorieslugende.

Princippet med at køre intensiteten op og ned kan sagtens overføres til andre træningsformer, fx spinning, roning og svømning. Det vigtige er blot, at du sørger for at skrue intensiteten helt i vejret, afløst af perioder med lavere intensitet.

Hent din sixpack-træningsplan her:

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: