Vores udgangspunkt Ja, sådan ser vi ud nu. Om 6 uger er der forhåbentligt lidt mindre at vise frem.

Uge 0: Startskuddet lyder!

Vi er en flok mænd, der har givet hinanden håndslag på, at nu skal maven væk. Følg med og se, om vi får succes med sixpack-projektet.

6. april 2014 af Jannik Petersen

Vi er en flok runde mænd, der har givet hinanden håndslag på, at nu skal maven væk. Og ikke nok med, at maven skal svinde ind, om 6 uger vil vi fremvise skarpskårne maver, vaskebræt, sixpack og hvad synlige mavemuskler nu ellers kaldes.

Okay, medgivet - nogle er længere fra målet end andre. Et par stykker har i årenes løb opbygget et decideret bildæk om maven og skal skralle mange kilo af for at komme ind til sixpacken. Det er sværvægterne på over 90 kg.

Andre af os er letsværvægtere og mellemvægtere – altså mere tyndfede end egentlig synligt overvægtige. Vi vejer mellem 85 og 72 kg, ser nogenlunde veltrænede ud i en løsthængende T-shirt, men under den gemmer sig noget blødt og blævrende, hvor mavemusklerne burde være.

Minus 1 kg = minus 7.000 kalorier Men nu skal det være slut med blæver. Slankeeksperten Martin Kreutzer har strikket et kost- og træningsprogram sammen til os, så vi øger kalorieforbrændingen markant og samtidig spiser meget færre kalorier, end vi plejer. Det skal give så stort et kalorieunderskud, at vi taber os mellem 1 og 2 kg om ugen. Ifølge Martin lyder regnestykket: Du skal fjerne 7.000 kalorier for at tabe dig 1 kilo.

Jeg har aldrig været på slankekur før. Men efter godt 40 år begynder dårlige spisevaner at kunne ses på maven. Det er min søde tand, der er hovedproblemet, og så hjælper det åbenbart ikke, at jeg allerede før kuren trænede 3-4 gange om ugen.

Selv den mest aktive mand har svært ved at forbrænde nok kalorier til at undgå, at chokoladen efter aftensmaden, kage på arbejde, chips til Champions League fodbold og ugens mange andre små fristelser sætter sig.

Derfor bliver min mest mærkbare justering også, at jeg ikke længere spiser, så snart jeg mærker den mindste sult. Og heller ikke giver efter for fristelsen og snupper et stykke kage eller slik.

### UGENS SIXPACK-TIP: **Mottoet for denne først uge bliver: Sulten er din ven!** Når man er vant til at spise store mængder mad, tager det nogle dage at vænne vommen til, at den skal nøjes med mindre. Vi skal ikke sulte fra morgen til aften – 3 gode hovedmåltider bliver det jo til + 2-3 små mellemmåltider til at fjerne maverumlen med. Men 1-2 timer før hovedmåltiderne vil maven sikkert føles tom. Her skal viljestyrken tager over, og vi skal prøve at forestille os, at en støvsuger suger overflødigt fedt til sig. Vi får se, hvor gode venner vi bliver med sulten.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: