'No pain, no gain’ ... passer heldigvis ikke.

Skal man blive øm for at blive stærkere?

Nogle gange er jeg øm i musklerne i dagene efter styrketræning. Andre gange kan jeg overhovedet ikke mærke det. Betyder det så, at jeg ikke har trænet hårdt nok?

30. maj 2013

Nej, det skal ikke være noget mål i sig selv at blive så øm som muligt efter styrketræning. Muskelømhed dagen efter træning er ikke en forudsætning for at blive større og stærkere, selvom nogle tydeligvis bruger ømheden som målestok for, om de har trænet hårdt nok. Men det vil vi ikke anbefale.

Brug hellere andre måder – fx at skrive ned, hvor mange kilo du løfter, når du squatter og laver bænkpres. I løbet af nogle uger skal vægtbelastningen helst stige. Løfter du flere kilo, dokumenterer det, at du har øget din styrke og dermed også fået større muskelmasse. Du kan også tjekke muskelvæksten ved at slå et målebånd om overarm, bryst og lår.

Når det er sagt, er muskel-ømhed naturligvis et tegn på, at du har nedbrudt musklen under træning – og sørger du for tilpas med hvile, før du træner igen, vil din styrke og muskelmasse vokse.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: