¨Løft, løft, løft
¨Løft, løft, løft

En smule styrketræning er ikke kun sundt for knogler og muskler. Også risikoen for at få livsstilssygdomme mindskes.  

© iStockphoto

Styrketræning: 1 time om ugen er nok

Grib vægtene og kom i god form - samtidig med, at du reducerer risikoen for en række livsstilssygdomme.

28. juni 2017 af Hans Westhausen Gottlieb

Eksperter diskuterer løbende, præcis hvor meget træning, og hvilken slags træning, der skal til for at beskytte mod livsstilssygdomme.

Ofte bliver konditionstræning som fx løb, cykling og gang fremhævet, men et nyt internationalt studie har kigget på, hvor effektivt styrketræning beskytter mod almindelige forstadier til livsstilsygdomme – fx forhøjet blodtryk og kolesteroltal samt mavefedt. I alt blev knap 7.500 amerikanere fulgt i perioden 1987-2006.

Resultatet var, at blot en times styrketræning om ugen nedsatte risikoen for at udvikle forstadierne til livsstilssygdomme med hele 29 procent.

Og de gavnlige sundhedseffekter var uafhængige af personernes eventuelle konditionstræning i form af fx løb og cykling samt øvrige livsstilsfaktorer som eksempelvis rygning.

Styrketræning styrker ikke kun knoglerne

”Få studier har undersøgt sundhedsfordelene ved styrketræning, og dette er det første studie, der omhandler forstadierne til livsstilssygdomme (metabolic syndrome),” udtaler forskningslederen bag studiet, Esmée Bakker fra Radboud University Nijmegen Medical Centre i Holland.

Interessant nok var knap en times ugentlig kasten rundt med vægtene nok. Der var tilsyneladende ikke yderligere gevinster forbundet med mere styrketræning, når det gjaldt om at nedsætte risikoen for at udvikle forstadier til livsstilssygdomme.

Kilde: Mayo Clinic Proceedings

Vil du gerne selv gerne i form med styrketræning, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning samt redskaberne til at leve et sundere og mere aktivt liv. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: