© Colourbox

Styrketræning gør dig usmidig – sådan er det bare

Forkert! Det er måden, du laver vægttræning på, der gør dig usmidig.

16. september 2011

Når du løfter vægte, er det vigtigt, at du strækker fx armen helt. Laver du kun bevægelsen halvt, trænes din smidighed ikke. Udfører du det fulde bevægelsesmønster, vil træningen derimod være en form for dynamisk udstrækning. Kommer dit bryst fx helt ned og snitter gulvet under armbøjninger, bliver brystmusklerne strakt helt ud. Du træner dermed styrke og smidighed på samme tid.

Men stivhed i kroppen behøver ikke at være tegn på, at du har trænet forkert, eller at der er noget galt med dine muskler. Du kender sikkert fornemmelsen af at være stiv i kroppen, når du har influenza. Den stivhed er et glimrende eksempel på, at stive muskler ikke nødvendigvis kommer af forkert træning. Muskler styres af hjernen. Når hjernen registrerer, at kroppen ikke fungerer, som den skal, tænder den for musklerne, så de kan fungere som et beskyttende panser. Find derfor årsagen til stivheden i kroppen i fx din søvn eller måden, du sidder på i bilen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: