Øv Du træner som en gal, så hvorfor sker der ingenting!?

Styrketræning: Hvorfor sker der ingenting?

Fitnesscentret er dit andet hjem, og du dyrker styrketræning mindst to gange om ugen. Alligevel opnår du ikke de resultater, du havde håbet på. Lyder det bekendt? Så læs videre.

Får du hverken større muskler, flad mave eller noget helt tredje, skyldes det sjældent et uforklarligt mysterium. Som regel skyldes problemet helt almindelige træningsfejl, som der er en nem løsning på. Aktiv Træning viser dig her, hvordan du kommer ud af dødvandet og når dit mål med din styrketræning.

Styrketræning: Hvorfor får jeg ikke flad mave?

Årsag: Du træner intensivt, men har glemt at justere på din kost. Der skal ikke mange dårlige spisevaner til, før du har spist de forbrændte kalorier igen. Løsning: Træning vil naturligvis hjælpe dig med at smide de overflødige kilo, men dit hoved-fokus bør være på kosten. Undgå hurtigtoptagelige kulhydrater fra fx sukker, pasta, ris og hvidt brød. Spis i stedet som en mand – det vil sige kød, fisk, frugt og grønsager. Sørg for at der er masser af protein i alle dagens måltiders – også morgenmaden, hvor fx æg kan levere mættende protein. Målet er, at du i alt får 1,5 til 2 gram protein pr. kg kropsvægt om dagen og 600-1000 gram grønsager.

Styrketræning: Hvorfor vokser mine arme ikke?

Årsag: Du pumper sikkert løs med armøvelser til dine biceps og triceps, men forsømmer resten af kroppen. Løsning: På forsiden af armen sidder biceps og på bagsiden triceps. De er begge relativt små muskler set i forhold til fx lår og baller. At dedikere hele træningspas til dem, giver derfor kun mening, hvis du stiller op i body buildingkonkurrencer. Se fx på de mandlige OL-gymnaster – meget få sportsfolk har så imponerende arme, og de har ikke fået dem ved at lave armøvelser som curls og extentions. Sammensæt i stedet et program til hele overkroppen, og lav fx chinup, row, press, dip i forskellige varianter, så behøver du ikke bruge mere tid på armene. 1-2 øvelser til biceps og triceps kan lægges ind en gang eller to om ugen, hvis du har ekstra tid til styrketræning.

Log ind herunder (eller opret en gratis profil), hent hele artiklen om styrketræning i fitnesscenter og få svar på spørgsmål som:

  • Hvorfor bliver min kondition ikke bedre?

  • Hvorfor kan jeg stadig ikke se mine muskler?

  • Hvorfor får jeg ikke sixpack?

  • Hvorfor kan jeg ikke komme i gang med at træne?

  • Hvorfor træner jeg så sjældent?

  • Hvorfor bliver jeg ikke stærkere?

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: