Styrketræning: Så mange sæt bør du tage

Styrketræning: Så mange sæt bør du tage

Jo mere veltrænet du er, des flere sæt har du sædvanligvis også brug for.

  • Af Brian Henneberg
  • 08-11-2016

Ovenstående skyldes, at kroppen efterhånden vænner sig til en større og større arbejdsbyrde. Begyndere kan sagtens nøjes med 1-3 sæt, mens du nok skal op på 3-5 sæt, hvis du har trænet i flere år.

Når du styrketræner er det vigtigt at huske, at...

  • ...antallet af sæt er ikke nødvendigvis er det altafgørende. Ofte er det af lige så stor betydning, hvordan du kører dine sæt. Kører du fx til absolut udmattelse, kan du slippe afsted med at køre færre sæt pr. øvelse, end hvis du stopper 1-3 gentagelser før udmattelse.
  • … sænker du vægten langsomt, kan du sandsynligvis også nøjes med færre sæt. Denne type træning, kaldet excentrisk træning, er rigtig hård for musklerne, fordi de er længere tid under spænding. Generelt gælder det, at du skal løfte vægten hurtigt og sænke den langsomt.
  • … det spiller ind, hvor hyppigt du træner. Tager du kun ét sæt pr. muskelgruppe, bør du nok træne 2-3 gange om ugen for at få resultater. Tager du 3 sæt, kan du godt nøjes med 2 gange om ugen, mens du kan slippe afsted med 1-2 gange om ugen, hvis du tager +5 sæt.

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
TEST: Kan du tage nok armbøjninger?

TEST: Kan du tage nok armbøjninger?

Test |

Hvor mange armbøjninger kan du tage? ...

Til testen
“No pain no gain” – holder det?

“No pain no gain” – holder det?

Styrketræning |

Spørgsmål: Jeg får sjældent ømme ...

Læs mere
Styrketræning: Så mange sæt bør du tage

Styrketræning: Så mange sæt bør du tage

Styrketræning |

Jo mere veltrænet du er, des flere sæt ...

Læs mere
Jump squat

Jump squat

Styrketræningsøvelser |

VIDEO: Få trænet hele kroppen med denne ...

Læs mere
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="default"/></span>Træn dig til sixpack

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeTræn dig til sixpack

Sixpack-kur |

Klassiske maveøvelser er ikke nok, hvis ...

Læs mere
Nyeste
“No pain no gain” – holder det?

“No pain no gain” – holder det?

Styrketræning |

Spørgsmål: Jeg får sjældent ømme ...

Læs mere
Kom i topform med HIIT

Kom i topform med HIIT

Styrketræningsprogram |

Med vores styrkeskole er der ingen ...

Læs mere
Burpees

Burpees

Styrketræningsøvelser |

Med vores styrkeskole er der ingen ...

Læs mere
Box jump

Box jump

Styrketræningsøvelser |

Med vores styrkeskole er der ingen ...

Læs mere
Box jump

Box jump

Styrketræningsøvelser |

Med vores styrkeskole er der ingen ...

Læs mere
Hot chili con carne

Opskrift | Hot chili con carne

Cookie- og privatlivspolitik