Styrketræningens 10 bud

Det er de samme fejl, vi igen og igen begår i fitnesscentret. Vi udpeger de mest almindelige fejl under styrketræning og viser dig, hvad du i stedet skal gøre.

23. oktober 2013 af Jakob Benn

Styrketræning

Uanset om du kommer i centret for at opbygge en atletisk krop, tabe dig eller komme i bedre form, så lurer nogle faldgruber, som du skal undgå at dumpe ned i.

Her tænker vi på helt almindelige fejl, som man ser uanset hvilket fitnesscenter, man stikker hovedet indenfor i. Følger du Aktiv Trænings 10 bud, undgår du skader og får det maksimale ud af dine mange timers indsats i fitnesscentret.

1. Giv maven en klog omgang træning Mange smider sig på gulvet og laver 50, 70 eller 100 mavebøjninger, men mavemuskler skal trænes lige som kroppens øvrige muskler.

For at få resultater, skal mavemusklerne have varieret træning, der gradvist bliver hårdere. Bagefter skal de restituere. God mavetræning indeholder øvelser for de lige og de skrå mavemuskler samt lænden.

For at undgå ondt i lænden og dårlig holdning, bør din lændestyrke følge din mavestyrke. Udfør gerne tre sæt af øvelserne Planken, Pallof press og Cobra.

2. Træn dine ben Kroppens største muskler sidder fra navlen og ned. Det betyder, at bentræning forbrænder flere kalorier og får kroppen til at udskille mere naturligt væksthormon – til gavn for fx armmusklerne. Lav benøvelser, også selv om du løber eller cykeltræner.

Log ind og læs alle de 10 bud til god styrketræning - og få dem som plakat: 3. Få pulsen højt op, når du træner 4. Målret din opvarmning 5. Lær at bænkpresse korrekt 6. Husk god teknik - også under crossfit 7. Variér din træning 8. Stå stille under biceps curl 9. Hold ryggen ret under rows 10. Træn lettere

Download plakaten med styrketrænings 10 bud her - lige til at printe i A3-format

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: