Par laver planke på strandbro
© Colourbox

4 fejl, du altid begår, når du laver planke

Du tror sikkert, du gør det helt rigtigt. Men er det nu også sådan, det forholder sig?

8. marts 2017 af Anja Bruneskjold

Du tror sikkert, du gør det helt rigtigt. Men er det nu også sådan, det forholder sig?

Det er faktisk ikke nemt at lave en helt korrekt version af planke-øvelsen. Og så findes den i et hav af varianter. Vi har fundet de 4 mest typiske fejl, man ofte begår, når man træner planken.

1. Din ryg er ikke lige

Og det er altså ret vigtigt. Hvis du svajer i ryggen, risikerer du nemlig at gøre langt mere skade end gavn. Sørg for at holde fokus på dine hofter, så ikke de daler mod gulvet. Hofterne skal nemlig helst være i samme højde som dine skuldre. Det kræver lidt øvelse, men derefter vil du aldrig begå denne fejl igen.

2. Du laver en skrå sideplanke

Det skal fortås på den måde, at din ene arm er i gulvet, mens den anden er i luften. Men her er det vigtigt, at armene er lige. Men kan nemlig godt have tendens til at at være skæv i kroppen og tage armen fra gulvet langt op over hovedet. Og så bliver kroppen altså skæv.

Så længe skal du ligge i planken.

3. Dit hoved hænger

Og det er ikke smart! Sørg for, at din hals er helt lige - og ret med ryggen - når du laver planken. Ellers får du hurtigt ondt i både nakke og ryg. Og du får desuden ikke det mest optimale ud af øvelsen.

4. Du bøjer dine arme

Denne fejl er superklassisk. Men selvom det er hårdt at holde armene helt udstrakte, så må de ikke bøje det mindste. Hold armene ret op og ned, hold nakken lige, uden at spænde, men sørg for at spænde i ryggen og maven under hele øvelsen.


God fornøjelse!

Skyd gang i træningen med det nye træningssæt fra Kari Traa. Bestil det til en helt særlig pris med I FORM lige her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: