Husk: Fald ikke forover, mens du går ned i knæ. Hold overkroppen rank og oprejst.

Bulgarian split squat

VIDEO: Bulgarian split squat træner lårene.

9. december 2013 af Jakob Benn & Jannik Petersen.

Du træner:

Lår.

Startposition:

Stå med rank ryg, skyd brystet op mod loftet, og kig lige frem. Placér din ene fod på en stol, sofa eller skammel et langt skridt bag dig. Stræk dit forreste knæ helt.

Bevægelsen:

Bøj i det ben, du står på, og sænk kroppen ned mod gulvet. Stop bevægelsen, når dit forreste bens baglår er parallelt med gulvet. Stræk herefter benet igen og kom helt op igen. Sørg for at strække knæet helt igen. Skift ben efter 7-15 gentagelser.

Tempo:

3 sekunder ned, 1-2 sekunder op.

Antal:

Begynder: 3 x 7-10 Øvet: 3 x 10-15

Læs mere om øvelsen Ingen ved, hvor øvelsen har sit navn fra. Men den fandtes, længe inden de bulgarske vægtløftere gjorde den populær. Vægtløftere bruger øvelsen til at styrke lår uden at belaste lænden hårdt. Det kan du også – og samtidig modvirke den mangel på smidighed foran på kroppen, som stillesiddende arbejde medfører. Det er en hård øvelse fra start af, men du vil forbedre din balance og styrke fra gang til gang.

Gå videre til Push-up

Denne øvelse er en del af Træningsskolen: Stærk og trimmet med 20+10, del 6

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: