Husk Undgå, at armene peger skråt fremad. Pres vægtene lige op mod loftet.

Curl & press

VIDEO: Få trænet hele kroppen med denne effektive øvelse.

Du træner:

Arme og core

Startposition:

Stå med din skulderbreddes afstand mellem fødderne og håndvægtene ned langs siden. Ret ryggen, og kig frem.

Bevægelsen:

Start øvelsen med at trække skuldrene op mod ørerne.

Bøj samtidig i albuerne, og løft i et snuptag håndvægtene op i skulderhøjde.

Uden at holde pause presser du vægtene op i strakte arme og sænker dem derefter tilbage til startpositionen. Sænk vægtene kontrolleret, først til skulder, så til hofte.

Tempo:

Løft eksplosivt, sænk langsomt og kontrolleret.

Antal:

4 x 8-10 gentagelser med 1 minuts pause.

Gå videre til invert row.

Om øvelsen

Curl og press er en super overkrops- og coreøvelse, som træner overarme, skuldre og coremusklerne inde omkring rygsøjlen. Øvelsen bruges til at træne eksplosiv styrke i overkroppen. Hvis vægtene føles for tunge, når du når 7, 8 eller 9 gentagelser, må du i denne øvelse godt hjælpe de sidste gentagelser på vej ved at sætte af med ankler og knæ. Den lille ‘skuldertrækning’ (se trin 2) sørger for, at du får motioneret myoserne i nakken væk – og bruger momentum til at få selv ret tunge vægte op til skuldrene.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: