Mand med stærk ryg
© iStock

Denne øvelse gør din rygtræning mere effektiv

"Når jeg træner ryg, bliver det altid den samme træk-til-bryst-øvelse, jeg laver. Har I en god og effektiv rygøvelse, jeg kan supplere med?"

3. maj 2017 af Hans W. Gottlieb

Svar: Et godt bud på en supplerende øvelse er bent-over rows, der både kan laves med håndvægt og med en vægt­stang. 

Her får du fremragende træning af ryggen, og ved at justere på vinklen mellem albue og overkrop kan du vælge primært at træne den brede rygmuskel eller den øvre del af ryggen. 

Med albuen tæt til kroppen stresses den brede rygmuskel, mens du i højere grad rammer den øvre ryg med albuen ude fra kroppen. 

Bent-over rows

Sådan gør du: Grib en relativt tung håndvægt med højre hånd. 

Placér venstre knæ på en bænk, og bøj let i højre ben, der er plantet i gulvet. 

Støt med venstre hånd på bænken, og hold ryggen ret. 

Træk håndvægten helt op, så den rammer brystet, og sænk tilbage til strakt arm i et kontrolleret tempo. 

Gentag 8-12 gange, og skift så til den anden arm. 

© iStock

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: