Husk Hold albuerne oppe. Det sørger for, at du ikke falder sammen i overkroppen.

Front squat

VIDEO: Få trænet hele kroppen med denne effektive øvelse.

8. februar 2013

Du træner:

Lårets forside

Startposition:

Stå med din skulderbreddes afstand mellem fødderne. Hold håndvægtene op foran brystet så tæt på kroppen, som du kan. Kig lige frem.

Bevægelsen:

Pres hoften bagud, som om du skulle til at sætte dig på en stol. Hold ryggen ret hele tiden.

Kom ned, hvor baglårene er vandrette, og rejs dig så op.

Tempo:

Brug gerne 2-3 sekunder på roligt at komme ned. Ret dig så op igen med en rask bevægelse.

Antal:

3 x 10-12 gentagelser med 1 minuts pause.

Gå videre til Skulderpres.

Om øvelsen

Front squat-øvelsen rammer i langt højere grad lårenes forside end den klassiske squat. Det skyldes, at vægtbelastningen bæres foran kroppen. Den placering af vægtene skåner også lænden. Hank op i dine vægte, og “Shut up and squat”, som der engang stod på en populær trænings-T-shirt!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: