© Valling.com

Gående udfald - styrkeøvelse til ketsjersport

Gående udfald. Du træner knæ- og hoftestrækkermuskulaturen samt kropsstammen.

14. september 2012

Startposition

Find plads til, at du kan tage 5-6 skridt frem, vende og gå 5-6 skridt igen. Tag vægtstangen på nakken, kig lige frem, og stil dig med fødderne ved siden af hinanden.

Bevægelse

Tag et langt skridt frem med højre ben, mens du lader venstre fod stå. Skridtet skal være så langt, at dit forreste knæ danner en ret vinkel, og bageste knæ næsten snitter gulvet.

Sæt kraftigt af med det forreste ben, så du kommer helt op at stå på tæer. Stil dig i startpositionen, før du tager et nyt skridt – nu med venstre ben.

Antal

Gå 1 tur den ene vej og 1 den anden vej, så du cirka får taget 6 skridt med hvert ben. For at finde en fornuftig vægt at træne med kan du teste, hvor mange kilo du højst kan have på nakken, mens du laver 1 squat. Gående udfald bør laves med 30-40 procent af din maksimale squatvægt.

Du træner

Knæ- og hoftestrækkermuskulaturen samt kropsstammen.

Tip

Dyrker du ketsjersport, er det en god idé at lave et almindeligt udfaldsskridt. Det vil sige: Stop bevægelsen, når du har taget et langt skridt. Derfra sætter du kraftigt af med det forreste ben og kommer tilbage til udgangspositionen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: