Hvordan skal jeg ligge under bænkpres?

Jeg synes, at jeg ligger noget ustabilt, når jeg træner bænkpres. Hvordan kommer jeg til at ligge optimalt?

Bænkpres er en effektiv øvelse, der virkelig kan læsse muskler på brystpartiet, mens den samtidig styrker bagsiden af overarmene. Men for at kunne løfte tungt, skal du ligge stabilt.

Det er især placeringen af dine fødder, der afgør, om du ligger godt. Se herover, hvordan du skal gøre.

Forsøg ikke at presse din lænd ned i bænken, imens du træner. Bevar gerne dit naturlige lændesvaj, hvis det får dig til at ligge bedre. Du kan supplere bænkpres på flad bænk med ‘incline press’, hvor du løfter sædet til lidt over 45 grader.

Det giver god variation og stimulerer desuden muskelvæksten i den øverste del af brystkassen.

Sådan gør du Spred benene, og bøj i knæene, så du ligger stabilt på bænken.

Plant begge fodsåler solidt i gulvet – ikke noget med at støtte på hælene.

Læg dig på bænken, så dine øjne er lige under vægtstangen. Når du løfter stangen fri af stativet, kan du komme til at arbejde uden at støde ind i stativet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: