Styrketræning af overkroppen
Dødløft

Et godt bud på et supplement til dødløft med mere fokus på overkroppen kunne være thrusters.

© Istock

Hvordan supplerer jeg bedst dødløft?

Når jeg styrketræner, laver jeg altid dødløft. Er der en lignende øvelse, hvor overkroppen kommer mere med?

29. januar 2016

Et godt bud på et supplement til dødløft med mere fokus på overkroppen kunne være thrusters. Øvelsen, der er meget brugt i crossfit, er en kombination af en front squat og et push press.

Konkret lader man kraften fra squatbevægelsen føre direkte over i push presset, hvor vægten føres det sidste stykke fra brystet og op i strakte arme. Derved træner du både lår, baller, skuldre, core, triceps og øvre bryst.

Lav øvelsen mange gange med lav vægt, indtil du har teknikken helt på plads. Træn herefter 3 x 10-12 gentagelser.

Thrusters:

  • 1. Startposition: Stå med hoftebreddes afstand mellem fødderne. Vægtstangen hviler på brystet og støttes af hænderne med albuerne pegende fremad. Hold ryggen ret.
  • 2. Bevægelsen: Pres hoften tilbage, og squat ned, så lårene er under parallelt med gulvet. Hold et kontrolleret tempo, og sørg for, at dine knæ peger i samme retning som fødderne.
  • 3. Rejs dig helt op ved at strække knæ og hofte samtidig. Fortsæt bevægelsen eksplosivt, så du bruger momentum fra hoften til at presse vægtstangen helt op i strakte arme.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: