© Istock

Hvorfor lave ‘halve’ dødløft?

I mit fitnesscenter ser jeg nogle, der løfter stangen fra et stativ – og ikke helt nede fra gulvet – når de laver dødløft. Hvad skal det gøre godt for?

Denne variant af dødløft kaldes rackpull. I almindeligt dødløft bruger man mest forlår, baglår og baller i bunden af bevægelsen, i midten bruger man mest baglår og lænd, og i toppen af bevægelsen er det primært lænd og øvre ryg, der aktiveres. Så hvis du primært er interesseret i at træne lænd og det øverste af ryggen, kan du lave rackpulls og dermed droppe de første dele af bevægelsen.

Rackpulls kan også bruges til at træne teknikken i denne del af løftet og til at øge grebsstyrken, da man typisk kan have lidt mere vægt på.

Rackpull

  • 1. Hæv stangen fra jorden, fx til et stativ, så du starter med stangen lige under knæene.
  • 2. Bøj let i hofte og knæ, og tag et bredt greb om vægtstangen. Hold ryggen ret, albuerne strakte og bagdelen skudt bagud.
  • 3. Rejs dig op ved at strække knæene og hoften samtidig. Kom helt op at stå med strakte ben og rank overkrop.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: