Test dig selv Dit hoved, ryg, bagdel og ben skal ned i samme niveau, så et kosteskaft eller et bræt kan ligge helt lige på din bagside.

Ligger jeg korrekt mens jeg laver armbøjninger?

Min kone påstår, at jeg skyder bagdelen for højt op mod loftet, mens jeg laver armbøjninger. Kan I anbefale en nem måde at tjekke det på?

At stritte med bagdelen er en klassisk fejl, når man laver armbøjninger. Mange gør det helt ubevidst, fordi en højt løftet bagdel gør øvelsen markant nemmere for mavemusklerne.

Netop effekten på mavemusklerne er en overset gevinst ved alle former for armbøjninger. Mange tror fejlagtigt, at øvelsen udelukkende toptuner armene og brystmusklerne, men armbøjninger er samtidig en af de bedste øvelser til at styrkemaveregionen med.

En anden hyppig fejl, som mange laver under armbøjninger, er at ligge og svaje som en hængbro, hvilket også skåner mavemusklerne, men desuden kan være smertefuldt for rygsøjlen.

Om du laver en ‘hængebro’ eller en ‘kamelryg’, kan du teste ved fx at lægge et kosteskaft på ryggen. Hvis du har fundet den korrekte stilling, kan kosteskaftet faktisk ligge helt lige og kun hvile mod dit baghoved, ryggen og ballerne – præcis som vi viser herunder.

Kig ned i gulvet i stedet for at kigge skråt frem, som mange gør. Så får du hovedet ned i den rette vinkel.

Hold denne snorlige kropsholdning, mens armene arbejder. Så slipper du for at høre mere om strittende bagdel – og får samtidig det optimale ud af dine armbøjninger. Husk også at bøje albuerne langsomt, så du får en lang sænkefase, som gavner muskelvæksten i arme og bryst.

Se videoklip af perfekte armbøjninger her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: