Husk Håndvægten må ikke trække dig skæv i overkroppen.

Offset lunge - asymmetrisk lunge

VIDEO: Øvelsen offset lunge – eller asymmetrisk lunge – udvikler større corestyrke end almindelige lunges.

Du træner:

Ben og core

Startposition:

Stå med din skulderbreddes afstand mellem fødderne og håndvægten i højre hånd. Hold ryggen ret, og kig frem.

Bevægelsen:

1.Tag et overdrevent langt skridt fremad med venstre ben. Fald ikke forover med overkroppen – vær helt rank.

2.Bøj så meget i dit forreste knæ, at bagerste knæ kommer ned til gulvet (hvis du er smidig nok). Sæt herefter så kraftfuldt af med det forreste ben, at du havner tilbage i startpositionen. Udfør senere øvelsen 6-8 gange med modsat ben og arm.

Tempo:

Roligt og kontrolleret.

Antal:

4 x 6-8.

Læs mere om øvelsen: Øvelsen offset lunge – eller asymmetrisk lunge – udvikler større corestyrke end almindelige lunges. Det skyldes, at du kun bærer vægt i den ene side. Ubalancen skal dine coremuskler rette op på. Undgå at rotere i lænden, når du sætter forreste fod i gulvet – hold overkroppen ret. Hvis din overkrop trækkes bagud, når du sætter af fra bundpositionen (trin 3), bør du tage nogle kilo af dine håndvægte. Del de 4 x 6-8, så du laver to sæt med håndvægten i højre hånd og to sæt med vægten i venstre.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: