Tænk på Drej hovedet og kig op på håndvægten, mens du går ned i knæ.

Overhead squat

VIDEO: Få trænet hele kroppen blandt andet med denne effektive benøvelse.

15. juni 2010 af Jacob Søndergaard og Jannik Petersen

Øvelse B1 - Overhead squat


Du træner:

Bagsiden af overarmene, lår, baller, skuldre, bryst samt mave- og rygmuskler.

Startposition:

Stå med ret ryg og lidt mere end din hoftebreddes afstand mellem fødderne. Tåspidserne peger ikke lige frem, men en smule skråt ud til hver sin side. Hold en håndvægt i strakt arm over hovedet, og se lige frem.

Tempo:

Brug 2-3 sekunder på at komme ned og det samme på at komme op igen.

Bevægelsen:

Bøj i knæene, og sænk langsomt bagdelen ned mod gulvet, som om du ville sætte dig på en stol. Drej hovedet, og kig op på håndvægten, mens du sætter dig. Støt din balance ved at sætte den frie hånd i gulvet, mens armen med håndvægten hele tiden holdes strakt. Rejs dig op igen ved at strække benene og skyde hoften frem.

Gå videre til Øvelse B2 uden at holde pause, når du har lavet 10-15 gentagelser med hver arm.

Træningsskolen, del 4: STÆRK RYG

Denne øvelse er én af 6 øvelser fra Træningsskolen, del 4: Stærk ryg. Du kan lave den alene, men den er optimal sammen med de 5 andre øvelser i programmet.

Træningsskolen: Stærk ryg Hele Træningsskolen

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: