Husk Strit ikke med bagdelen, men lav heller ikke en slap hængekøje ud af din krop. Spænd op, og bliv lige som et bræt.

RKC Planken

VIDEO: Få trænet hele kroppen med denne effektive øvelse.

18. april 2013

Du træner:

Mave

Startposition:

Lig på maven på gulvet. Placér albuerne et stykke foran skuldrene – cirka under din næse/hage. Saml fødderne.

Bevægelsen:

Spænd i mave, baller og lår. Løft dig op, så du kun hviler på albuer og tæer. Knyt hænderne hårdt, imens du ligger stiv som en planke. Pres albuerne ned mod tæerne og tæerne op mod albuerne – dog uden at albuer og tæer bevæger sig, men så spændingen i mavemusklerne øges.

Tempo:

Lig stille!

Antal:

4 x 10-20 sekunder med 1 minuts pause.

Gå videre til Thrusters.

Om øvelsen

Planken er en god, gammel kending for flittige læsere af Aktiv Træning. Vi kan rigtig godt lide øvelsen – blandt andet fordi den giver markant bedre træning til mavemusklerne end fx klassiske mavebøjninger. I denne variant fra Russian Kettlebell Challenge (RKC) har vi flyttet albuerne lidt længere frem, og så skal du øge sværhedsgraden ved at spænde ekstra meget i mavemusklerne undervejs.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: