© iStockphoto

Sådan laver du den perfekte pull-up

Få gode råd til den ultimative herreøvelse.

17. september 2015

Den 54-årige amerikaner Rodney Hahn har sat ny verdensrekord med 6.737 pull-ups på 24 timer! Vil du selv prøve kræfter med den ultimative herreøvelse, behøver du dog heldigvis ikke at lave i hundredvis af gentagelser eller hænge ud i baren i et helt døgn. 7-10 teknisk fuldendte gentagelser, så en pause på 1-2 minutter og herefter 7-10 gentagelser mere, og du har allerede trænet din overkrop betydelig mere effektivt, end hovedparten af kunderne i fitnesscentrene landet over kan prale af. Når du op på 3 gange 10 gentagelser, er du sej og på vej mod storformen. Kan du lave mere end 10 ad gangen, kan du med fordel kaste dig over nogle af de barskere varianter af pull-up-øvelsen.

Lav den perfekte pull-up:

1. Tag et bredt greb om baren, så dine tommelfingre flugter med ydersiden af dine skuldre. Bøj knæene, og kryds benene bag kroppen. Hvis baren sidder lavt, undgår du derved at komme ned at stå på gulvet – og blive fristet til at sætte af med fødderne for at komme op igen.

2. Træk dig op i armene – du skal helt op, så din hage kommer op over baren, og brystet snitter baren. Stræk ikke hals for at få hagen op over baren. Lad armene klare hele arbejdet.

3. Sænk dig stille og roligt ned mod gulvet. Lad dig ikke dumpe ned – det må gerne tage et par sekunder at komme ned i strakte arme igen. Ret albueleddet helt ud, når du strækker armene.

Lav så mange pull-ups, som du kan med god teknik. Sving ikke frem og tilbage i baren. Det gør det kun nemmere at lave flere pull-ups, men udvikler ikke din styrke. Pull-up skal være en øvelse, hvor du bevæger dig vertikalt op og ned.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: