Læs også

Glute bridge

Husk Snyd ikke dig selv for god træning ved at bøje knæet. Stræk dit forreste ben helt ud.

Split squat

VIDEO: Få trænet hele kroppen med denne effektive øvelse.

Du træner:

Baller og lår.

Startposition:

Hold vægtene i strakte arme ned langs siden, og stå med et langt skridts afstand mellem fødderne. Træd ikke lige frem, men stå med din hoftebreddes afstand mellem fødderne, og træd fremad derfra.

Bevægelsen:

Hold ryggen ret, og kig frem. Bøj i forreste knæ, og sænk kroppen, indtil bagerste knæ næsten rører gulvet.

For at komme op til strakte ben igen presser du dig op med det forreste ben. Skift ben efter 10-12 gentagelser.

Tempo:

Brug 2 sekunder på at komme ned i knæ. Stræk benet hurtigt, og kom op igen.

Antal:

3 x 10-12 gentagelser med 1 minuts pause.

Gå videre til Floorpress.

Om øvelsen

Split squat træner ballens muskler samt lårets for- og bagside. Især ballemusklerne forsømmes, hvis du sidder meget ned i dagens løb, og det kan være årsagen til lændesmerter. Øvelsen giver dig også en glimrende omgang træning af balanceevnen – på grund af benenes parallelle position.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: