Squat eller benpres: Hvilken øvelse skal du vælge?

Valget mellem maskine og frie vægte er ikke altid så enkelt.

23. september 2017 af Jesper U. Larsen

Squat er en af styrketræningens absolutte kongeøvelser, som de fleste bør have på programmet. Men! Benpresmaskinen har også nogle fordele, som gør den værd at overveje. 

Vælg squat, når …

… du vil træne flest muskler på én gang. Her vinder squat suverænt. Begge øvelser træner forsiden af låret, baglår og baller, men squat aktiverer langt flere muskler. Din kropskerne skal fx arbejde hårdt for at stabilisere overkroppen under øvelsen, så du får også glimrende coretræning med i købet.

… du vil have funktionel træning. Squat tillader en mere fri og varieret bevægelsesbane samt fuldt bevægeudslag. Det gør squat til en mere funktionel øvelse med bedre overførselsværdi til anden bevægelse og sport sammenlignet med benpres, hvor bevægelsen foregår i en fastlåst bane.

Vælg benpres, når …

… du vil udtrætte musklerne. Da du i modsætning til squat ikke skal bruge energi på at spænde op i kroppen, og teknikken i benpresmaskinen er markant mere simpel, kan du holde fokus på muskulær udtrætning. Mens din squat-teknik ofte vil begynde at halte, når du nærmer dig udmattelse, og lænden ofte giver op før benene, kan du i benpresmaskinen have fokus på at give (lår)musklerne ekstra tæsk.

… du har brug for støtte. I benpresmaskinen kan du træne meget tungt uden hjælp fra andre, og det er mindre risikabelt at måtte give op på halvvejen i maskinen end med en lidt for tung vægtstang på ryggen. Er du ny inden for styrketræning, er benpres også et godt valg til at øge styrken i benene, indtil du lærer at lave den teknisk svære squat med tung belastning. 

Vil du have endnu bedre styr på alt fra styrketræning til skader og motivation, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: