HUSK: Hvis knæet er højere end hoften i startpositionen, er stolen for høj. © Valling.com

Step-up

VIDEO: Step-up træner ben, baller, core og balance.

4. juni 2014 af Jakob Benn & Jannik Petersen.

Du træner: Ben, baller, core og balance.

Startposition: Stå med den ene fod på en stol eller skammel. Ret ryggen, og kig lige frem. Hold et par håndvægte i hænderne langs siden.

Bevægelsen: Pres ned med foden på stolen, så du kommer op at stå på den. Sænk dig kontrolleret tilbage til startpositionen.

Tempo: Eksplosivt op, kontrolleret ned.

Antal: Begynder: 3 x 10-12 Øvet: 4 x 8-10

Læs mere om øvelsen Atleter inden for mange sportsgrene har glæde af step-ups, da øvelsen minder meget om etbens-afsæt. Her træner du ben, baller, core og balance. Step-ups er en glimrende øvelse til at minimere styrkeforskel benene imellem, og samtidig er den skånsom for ryggen. Jo højere step du laver, jo mere fokus er der på baller og lårets bagside. Ved lavere step er der mere fokus på forsiden af låret. Sørg for at holde overkroppen så lodret som muligt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: