Husk Håndvægtene skal hele tiden berøre benene.

Stivbenet dødløft

VIDEO: Få trænet hele kroppen med denne effektive øvelse.

Du træner:

Baglår og baller

Startposition:

Stå med din hoftebreddes afstand mellem fødderne og håndvægtene ind mod lårene.

Bevægelsen:

Bøj i hoften, og sænk håndvægtene ned langs lårene, mens du holder ryggen ret og knæene helt strakte.

Kom ned til 5-15 cm under knæene, hvis du kan. Ret dig så op igen – stadig med stive ben.

Tempo:

Roligt og kontrolleret. En gentagelse tager 4-5 sekunder.

Antal:

3 x 10-12 gentagelser med 1 minuts pause.

Gå videre til Squat.

Om øvelsen

Stivbenet dødløft træner baglår og baller, så du fx kan løbe hurtigere og hoppe højere. Gå ikke længere ned, end at du hele tiden kan holde ryggen ret. Måske kan du kun sænke vægtene ned til ca. knæet, før din ryg ikke længere er ret. Men det er helt okay at stoppe dér. Du får stadig udbytte af øvelsen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: