Læs også

Wide pull-ups

Turkish Get Up - Den ultimative øvelse

VIDEO: Øvelsen for hele kroppen.

19. august 2010 af Jacob Søndergaard og Jannik Petersen

Video-øvelse Turkish get up


Startposition

Lig på ryggen. Højre arm lodret med vægt i hånden. Højre fods hæl i gulvet tæt på bagdelen. Venstre ben strakt. Venstre arm 45 grader ud fra kroppen. Se på vægten

Bevægelsen

  • Rul op på venstre hånd ved at spænde i maven og presse med højre fod mod gulvet. Hold armen lodret, og se på vægten. Spænd i maven og hele overkroppen under hele bevægelsen.

  • Løft hoften fri af underlaget ved at spænde i højre balle. Støt med venstre hånd imod underlaget. Hold vægten lodret over skuldrene. Se på vægten.

  • Rotér kroppen mod venstre. Før venstre underben så langt tilbage som muligt.

  • Lav en sidebøjning fra venstre mod højre, og ret derved kroppen op. Spænd i maven, og se lige frem. Flyt vægten til forreste fods hæl.

  • Med forreste fods hæl i underlaget presser du dig op til stående stilling. Spænd i baller og baglår i det forreste ben.

Muskler du træner

De mange forskellige bevægelser i Turkish get up styrker en række af kroppens vigtigste muskler, såsom skuldrene, ryg, mave, baller samt musklerne på bagsiden af lårene. Alt i alt, en god øvelse der går hele kroppen igennem.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: