Jump squat

VIDEO: Jump squat træner ben, baller og lænd.

Du træner:

Ben og baller.

Startposition:

Stå med din skulderbreddes afstand mellem fødderne, ret ryg og håndvægtene ned langs siden. Se lige frem.

Bevægelsen:

1. Bøj let i knæene, mens du holder ryggen ret og overkroppen helt rank.

2. Hop eksplosivt lige op i luften. Dine fødder skal slippe gulvet.

3. Land blødt – husk at fjedre godt i knæene. Start så forfra.

Tempo:

Sæt godt med fart på og sæt godt af i benene, når du hopper.

Antal:

4 x 6-8.

Læs mere om øvelsen Jump squat træner ben, baller og lænd, men vigtigst af alt, så lærer du at udvikle kraft fra hoften. Hoften er kroppens kraftcenter. Derfor går genvejen til bedre sportspræstationer via træning af dit såkaldte hip drive. Du vil fx sprinte hurtigere, hoppe højere, kaste og sparke hårdere og serve hårdere til tennis. Når du hopper, er det vigtigt, at du ikke lander på strakte knæ. Prøv at lande så lydløst som muligt og med bløde, fjedrende knæ. Hvor tunge håndvægtene er, betyder mindre – det er vigtigere, at øvelsens trin 3 sker med høj hastighed.

Gå videre til High pull

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: