Husk Strit ikke med albuerne.

Zottman curl

VIDEO: Få trænet hele kroppen med denne effektive øvelse.

8. februar 2013

Du træner:

Arme

Startposition:

Stå med din hoftebreddes afstand mellem fødderne og vægtene ned langs kroppen.

Bevægelsen:

Løft vægtene op til skuldrene. Rotér vægtene undervejs, så dine håndflader til sidst peger ind mod brystet.

Oppe ved skuldrene roteres vægtene igen, så dine håndflader peger ned mod gulvet.

Pres albuerne ind mod kroppen, og sænk vægtene ned til startpositionen.

Tempo:

Roligt tempo hele vejen – en gentagelse skal tage cirka 6 sekunder.

Antal:

3 x 10-12 gentagelser med 1 minuts pause.

Gå videre til Stivbenet dødløft.

Om øvelsen

Zottman curl er ikke en øvelse, du ofte ser i fitnesscenteret. Det skyldes nok først og fremmest, at man ikke kan have nær så meget vægt på håndvægtene som under en almindelig biceps curl. Til gengæld giver Zottman curl dig enestående alsidig armtræning, som også forebygger skader. Rotationsbevægelsen og sænkefasen med håndfladerne pegende ned mod gulvet er med til at styrke dine underarme og giver en bedre balance i styrkeforholdet mellem overarm og underarm, hvilket er sundt for albueleddet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: