TRX
TRX

TRX træning er genial hjemmetræning.

© Istock

Derfor skal du træne TRX

TRX remme giver dig en enkel, men benhård træning. Her giver vi dig 4 konkrete øvelser, der gør dig stærk og som du kan træne hvor og hvornår det skal være.

3. januar 2017 af Martin Kreutzer

Hvad er TRX træning?

TRX står for Total body Resistance Exercise og er betegnelsen for en træningsform, hvor man udnytter sin egen kropvægt til at træne styrke, smidighed, balance og kondition. Det foregår ved, at man bruger et specielt stroppesystem til at lave forskellige slags øvelser.

TRX træning giver dig en enormt effektiv træning med de simple TRX-øvelser. Du kommer hele kroppen rundt med TRX træning og det smarte er, at du kan tilpasse de mange TRX-øvelser, så det bliver mere eller mindre hårdt. 

TRX træning er genialt derhjemme eller for den travle sportsmand.


Det giver TRX dig:

  • TRX er virkelig effektiv styrketræning på kort tid.
  • TRX remmene gør det muligt for dig at træne overalt.
  • TRX remmene er lette at medbringe. Fylder og vejer ingenting.
  • Der er TRX øvelser i massevis til hele kroppen.

TRX øvelser

Her får du fire bud på geniale TRX øvelser.

© Valling.com

TRX-øvelser: 1-bens-squat

TRX øvelsen træner: Lårets for- og bagside, ballemusklerne, lænd og mave.

Sådan laver du TRX øvelsen: 

  • Fat TRX håndtaget med overhåndsgreb. 
  • Stil dig ca. 1,5 meter fra ankerpunktet, og løft det ene ben fra jorden. 
  • Stræk armene, mens du læner dig bagud. Mens du sænker bagdelen mod gulvet, skal hælen blive i jorden. 
  • Kom så langt ned som muligt, og pres dig så op til mod din TRX til startpositionen. Benene skal lave hovedparten af arbejdet, så træk kun lige nok i armene til at komme op. 
  • Bliv ved, så længe du kan, og gentag så TRX øvelsen med det andet ben.

Derfor er TRX øvelsen god

Fordi du udfordrer din balance og stabiliteten i ankel, knæ og hofte samt træner lårmusklerne, er TRX øvelsen ekstremt velegnet til alle løbere.

TRX-øvelser: Atomic push-up

TRX øvelsen træner: Især bryst, arme og mave.

Sådan laver du TRX øvelsen: 

  • Grebet på din TRX hænger 25-30 cm over jorden. 
  • Du har placeret en vrist i hvert TRX greb og ligger med samlede fødder. 
  • Gør dig stiv som et bræt, så du ligger helt lige. 
  • Start TRX øvelsen med at lave en klassisk armbøjning ved at sænke brystet ned til gulvet. 
  • Så snart du har strakt armene helt ud igen, skyder du bagdelen i vejret og trækker begge knæ op mod brystet – som under en mavebøjning. 
  • Stræk benene ud igen, så du kommer tilbage til startpositionen.

Derfor er TRX øvelsen god

TRX øvelsen er lidt mere kompliceret end de fleste andre TRX-øvelser, men til gengæld træner den stort set hele kroppen på én gang.

TRX-øvelser: Hasecykling

TRX øvelsen træner: Knæhaser, baller og lænd.

Sådan laver du TRX øvelsen: 

  • Justér TRX remmenes længde, så TRX grebene befinder sig 25-30 cm over jorden. 
  • Lig på ryggen med en hæl i hvert TRX greb, og hvil armene afslappet på jorden. 
  • Skyd hoften højt op mod loftet, og træk benene til dig, så lårene danner en ret vinkel mod kroppen. 
  • Nu starter den egentlige TRX øvelse. Skub den ene fod frem, indtil benet er helt strakt, og træk den så tilbage. 
  • Skub så den anden fod frem, og bliv på den måde ved med at ‘cykle’ i roligt tempo.

Derfor er TRX øvelsen god

Den perfekte TRX øvelse for løbere og cykelryttere, der typisk er stærke på lårets forside, men svage bagpå. Hasecykling går lige i baglåret.

TRX-øvelser: Roning

TRX øvelsen træner: De brede rygmuskler, skuldrene og dine overarme.

Sådan laver du TRX øvelsen: 

  • Fat et TRX greb i hver hånd, og læn dig bagud. 
  • Hold kroppen rank og stiv som et bræt. 
  • Armene skal være helt strakte og pege lige frem fra dine skuldre. Jo tættere på vandret du ligger, desto hårdere bliver TRX øvelsen. 
  • Håndfladerne peger ind mod hinanden. 
  • Træk kroppen op til TRX grebene, mens du fokuserer på at samle skulderbladene og holde albuerne ind til kroppen. 
  • Når hænderne rører brystkassen, sænker du dig ned igen.

Derfor er TRX øvelsen god

TRX øvelsen giver din ryg ekstra styrke og bredde. Og så får den has på kontoransattes typiske myoser og stivhed i nakke og øvre ryg.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: