Pull-up hold til træn i det fri
© Valling.com

Styrketræning i det fri - del 1

Ryk træningen udenfor med sjove og effektive styrkeøvelser, som hverken kræver vægte eller maskiner. I denne styrkeskole får du inspiration til udfordrende træning under åben himmel.

27. januar 2017 af Kasper Danborg og Jesper U. Larsen.

I denne serie giver vi masser af inspiration til, hvordan du selv kan flytte styrketræningen ud under åben himmel. Er du ikke så heldig at have en træningsstation i nærheden, kan du sagtens bruge bænke, gelændere, legestativer og lignende. Uanset om du er i byen eller naturen, vrimler det med redskaber, der kan udnyttes til udfordrende træning.

Programmerne i serien er inspireret af træningsformen calisthenics, der bygger på gymnastiske øvelser med brug af egen kropsvægt. Du vil både komme til at lave klassiske kropsvægtsøvelser fra styrketræningens verden og mere gymnastiske øvelser, som stiller krav til balance, smidighed og koordination. Programmerne bliver mere udfordrende fra gang til gang, så du vil kunne mærke en klar udvikling og se fremskridt i din fysiske formåen.

Kombinér en tur i parken med disse sjove og effektive øvelser – så kommer sommerens styrketræning med garanti ikke til at føles som en sur pligt.

Sådan gør du

Sørg for at varme op i cirka 10 minutter, før du starter på programmet. Det kan fx være med let løb efterfulgt af et sæt af hver øvelse, hvor du kun giver dig halvt. Så er du klar til selve træningen. Ved hver øvelse står et antal sæt og gentagelser, du bør have som mål at gennemføre. Men sørg for, at det aldrig bliver på bekostning af den korrekte teknik. Du kommer til at lave en del svære øvelser, og det er vigtigt, at du kan lave dem korrekt uden at gå helt til udmattelse. Så når du mærker, at du må gå på kompromis med teknikken for at lave en gentagelse mere, skal du holde pause, inden du begynder på næste sæt.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: