Supersæt sparer tid og er effektive

Forskning viser, at du kan opnå samme fedtforbrænding og spare tid, når du styrketræner, ved hjælp af såkaldte supersæt.

Under et forsøg på Syracuse University i USA blev 10 testpersoner først sat til at styrketræne på traditionel vis – altså 4 sæt a 10 gentagelser.

Efter hvert sæt holdt de 25 minutters pause. Næste gang blev de sat til at udføre såkaldte reciprokke supersæt, hvor de samme 6 øvelser hører sammen parvis. Først udførte de 10 gentagelser af en øvelse og derefter – uden pause – 10 gentagelser af en anden øvelse, der ramte muskler på den modsatte side af leddet. Herefter holdt de 1 minuts pause.

De hårde supersæt tog kun halvt så lang tid og forbrændte det samme antal kalorier.

Sådan laver du reciprokke supersæt

  • Sammensæt et træningsprogram af 6-8 forskellige øvelser.

  • Sæt øvelserne sammen i makkerpar.

  • Makkerparret skal bestå af 1 øvelse, der rammer musklerne i et bestemt område, og 1 øvelse, der rammer musklen på den modsatte side af leddet.

  • Hold ingen pause mellem makkerøvelserne.

  • Hold 1 minuts pause efter hvert makkerpar.

  • Udfør i alt 4 x 10 af hvert makkerpar.

Source #Journal of Strength and Conditioning Research

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: