Tænk dig til større muskler

Hjernen betyder langt mere for dine træningsresultater, end du tror.

11. april 2016 af Jesper U. Larsen

Hvad tænker du på, når du løfter vægte? Hvis du vil have de optimale resultater i fitnesscentret, så bør du fokusere på netop den muskel, du træner i øvelsen. Lader du i stedet tankerne flyve vidt omkring, mens håndvægtene bevæger sig op og ned, aktiverer du simpelthen færre muskelfibre og får dermed mindre ud af din træning.

Det bekræfter et nyt studie fra danske og spanske forskere. De satte 18 unge mænd til at lave bænkpres i tre udgaver. Første gang fik deltagerne ikke nogen særlig instruktion, anden gang fik de besked på at fokusere på den store brystmuskel, og tredje gang på at fokusere på triceps.

Målinger afslørede, at der var en større muskelaktivitet, når deltagerne koncentrerede sig fuldt ud om at bruge den arbejdende muskel under øvelsen.

Arnold sagde det!

Resultatet var tydeligt, når deltagerne trænede med vægte på 20, 40, 50 og 60 procent af deres 1RM (den vægt, man kan løfte én gang), hvorimod der ikke var nogen effekt at måle ved 80 procent af 1RM.

Det lyder måske som noget hokus-pokus, men den såkaldte mind-muscle connection er faktisk et velkendt begreb i bodybuilderkredse. I Arnold Schwarzeneggers velmagtsdage talte han fx ofte om, at en stærk forbindelse mellem hjernen og musklerne er en vigtig nøgle til muskelvækst. Og andre undersøgelser har også vist, at der er noget om snakken.

Så prøv at rette din opmærksomhed på, hvordan musklen arbejder gennem hele bevægelsen, næste gang du styrketræner.

Source #European Journal of Applied Physiology

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: