Træn ben før overkrop

Styrketræn benene, før du bliver træt i overkroppen.

24. februar 2012

Er du i fitnesscenteret, så vent med at bruge romaskinen og crosstraineren, til du er færdig med at udføre dine benøvelser. Når du bliver træt i overkroppen, mister du en del af din balance og løber en større risiko for at komme til skade under tung styrketræning af benene. Det konkluderer forskere fra Department of Physical Therapy på New York Institute of Technology.

De målte 14 forsøgspersoners balance før og efter konditionstræning af overkroppen og kunne konstatere, at træthed i overkroppen har stor indflydelse på balancen og dermed på, hvor meget og hvor sikkert du kan løfte.

3 råd til styrketræningen

  1. Lav øvelser, der involverer mange muskler på én gang, fx dødløft, squats og lunges.

  2. Hold en dags pause fra håndvægte og maskiner, når du har styrketrænet. På hviledagen må du gerne gå en tur, løbe eller cykeltræne.

  3. Det er ikke skadeligt at styrketræne og konditionstræne samme dag, men muskelvæksten stimuleres ikke helt så godt. Kan du adskille de 2 træningsformer, vokser dine muskler hurtigere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: