© Istock

Træn maven én gang om ugen

Begyndere får samme effekt, uanset om de træner mavemusklerne en, to eller tre gange om ugen, viser forsøg.

22. juli 2015

Du kan opnå gode resultater med blot en enkelt gang mavetræning om ugen. Det konkluderer forskere, som i 6 uger har fulgt 108 personer, der ikke normalt lavede maveøvelser.

De blev inddelt i grupper, som skulle lave lige og skrå mavebøjninger henholdsvis en, to og tre gange om ugen. Både før og efter træningsperioden fik alle testet deres mavemusklers udholdenhed.

Det viste sig, at alle grupper havde haft gavn af træningen, og effekten var den samme, uanset om de havde trænet en, to eller tre gange ugentligt.

Træn maven klogt

Tag øvelser for de lige og de skrå mavemuskler samt lænden med i din mavetræning. Når din styrke i lænden følger med mavestyrken, forebygger du ondt i lænden og dårlig holdning.

  • De lige: Planken.
  • Lænden: Hyperextension.
  • De skrå: Pallof press.
  • Nedenfor finder du videoer af de tre øvelser - Hyperextension ligger inde under "Superman på bænk".

Source #Journal of Sports Medicine and Physical Fitness.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: