Læs også

D Pallof press

© Colourbox

Træningsdagbog holder dig på sporet

Hold dig motiveret i din styrketræning og styr uden om skader med en træningsdagbog.

Mange mister hurtigt lysten til at løfte vægte, fordi de føler, at resultaterne udebliver. Reaktionen er fuldt forståelig, fordi vi i høj grad motiveres af at blive bedre og føle fremgang. Desværre går der 4-6 uger, før de første tegn på styrketræningens effekt viser sig, og mange opgiver i mellemtiden, fordi træningen ikke ser ud til at virke.

Træningsdagbog løser problemet

En træningsdagbog kan løse motivationsproblemet. I træningsdagbogen kan du sort på hvidt aflæse, om du er blevet stærkere. Hvis du om en uge eller 2 kan udføre den samme øvelse med flere kilo på vægtstangen, er du blevet stærkere. Hvis du i stedet for 2 sæt nu udfører 3 eller 4 sæt, er du også blevet stærkere. Når du en hel eller en halv cirkel mere under din cirkeltræning, er du også blevet markant stærkere. Brug pauserne i din cirkeltræning til at skrive ned, hvor mange gentagelser du har lavet, og med hvor meget vægt på.

Øger træningsudbytte

Dagbogen øger også dit træningsudbytte, fordi den minder dig om, at vægtbelastningen skal øges med jævne mellemrum. Samtidig forebygger dagbogen skader, fordi den er et godt redskab til at styre intensiteten i din træning. De fleste skader skyldes overbelastning, når vi pludselig laver ekstra mange øvelser eller øger vægten for meget. Når du hele tiden kan se, hvordan du trænede sidste gang, er du ikke så fristet til pludselig at smide alt for mange ekstra kilo på. Det er også stærkt motiverende at se, at du har overholdt din træningsplan i en hel måned eller længere.

>> Download din træningsdagbog her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: