Undgå fejlen: Skifter du øvelser for tit?

Det kan både være skidt at skifte styrkeøvelser for sjældent og for ofte. Se, hvornår det er tid til at skifte ud i dine styrkeøvelser.

9. juni 2017 af Brian Henneberg og Jesper U. Larsen

Variation er et af nøgleordene, hvis du vil have resultater med din styrketræning, og det betyder også, at det en gang imellem kan være en god idé at skifte ud i øvelserne. Men gør du det for ofte, kan det faktisk spænde ben for dine fremskridt.

Nervesystemet skal typisk bruge en måneds tid på at vænne sig til en ny øvelse, inden man for alvor kan begynde at smide noget vægt på stangen.

Hvis du skifter dine øvelser ud hver anden uge, når du derfor aldrig at blive særlig stærk i de øvelser, du kører, og får ikke de optimale betingelser for muskelvækst.

Hvornår skal du skifte?

Finder du frem til en god øvelse, så hold fast i den i mindst 3 måneder, og vent med at skifte den ud, til du ikke rykker dig mere på den.

Når du er gået i stå på et bestemt antal kilo, og bare ikke kan komme videre, uanset hvilke knapper du skruer på, kan du lægge øvelsen på hylden et stykke tid og finde en anden.
 Det kan fx være bænkpres, som du skifter ud med pres med håndvægte, eller squat, som du skifter ud med split squat.

Vend stærkere tilbage

Når du så har kørt din ‘nye’ øvelse i 3-6 måneder, kan du prøve at vende tilbage til din ‘gamle’ øvelse igen. Ofte vil du opleve, at du vender tilbage til den med fornyet styrke og lyst.

I et kommende nummer af magasinet Aktiv Træning giver vi dig de 10 gyldne regler, som sikrer dig konstant og synlig udvikling i din styrketræning. Lige nu får du 3 numre for kun 89 kr. Se tilbuddet her. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: