© Colourbox

Varm op med en tur på løbebåndet

Løbebåndet er det sidste sted, du skal varme op. Næsten alt andet er bedre.

16. september 2011

Løbebåndet belaster knæene meget. Og da knæene spiller en vital rolle under mange styrketræningsøvelser, er en tur på løbebåndet uhensigtsmæssig opvarmning. Lader du løb udgøre din opvarmning, får du ganske vist hævet kropstemperaturen, men heller ikke ret meget mere end det.

Styrketræning handler i bund og grund om at komme igennem forskellige bevægemønstre med en vis vægtbelastning tilføjet. Derfor er der absolut ingen grund til at lave kredsløbstræning som opvarmning. Brug i stedet 5 minutter i en romaskine, og udfør herefter 1-2 sæt af de øvelser, som du skal i gang med at træne. Under opvarmningssættet skal du have meget lille vægtbelastning på.

Denne form for opvarmning har langt større positiv effekt på smøring af knæ, skuldre og andre led, aktivering af nervesystemet og indøvning af de bevægemønstre, som du skal bruge under din styrketræning. Under denne såkaldte tekniske opvarmning kan du også bedre spotte eventuelle skader.

Er du klar til at gennemføre POWERMAN 2016? Læs mere her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: