Praktiske tip Sørg for at variere de baner, du svømmer, så du hele tiden udfordrer dig selv og bruger forskellige muskler. Søg rådgivning om teknisk hjælp, og gør dig selv den tjeneste at investere i et par ordentlige svømmebriller. © Colourbox

Svømning

En effektiv motionsform, der både giver dig kondition og styrke. Samtidig er det en perfekt måde at restituere på, mens du er aktiv, fordi svømning er skånsomt for muskler, led, knogler og sener. ErstatterErstatter og supplerer fornemt et træningspas for fx cykelrytteren og løberen. Det skyldes, at konditionstræningen stort set kan opretholdes, hvis du giver den gas, mens du samtidig bygger ekstra styrke på overkrop, mave og ryg. Disse områder er ofte overset hos løberen og cykelrytteren, og den stærkere overkrop vil øge den generelle styrke. Kondi og udholdenhed

14. oktober 2010

En effektiv motionsform, der både giver dig kondition og styrke. Samtidig er det en perfekt måde at restituere på, mens du er aktiv, fordi svømning er skånsomt for muskler, led, knogler og sener.

Erstatter

Erstatter og supplerer fornemt et træningspas for fx cykelrytteren og løberen. Det skyldes, at konditionstræningen stort set kan opretholdes, hvis du giver den gas, mens du samtidig bygger ekstra styrke på overkrop, mave og ryg. Disse områder er ofte overset hos løberen og cykelrytteren, og den stærkere overkrop vil øge den generelle styrke.

Kondi og udholdenhed

Træner du hårdt i bassinet, kan du kickstarte eller vedligeholde en god grundkondition, fordi du bruger de mindre muskelgrupper mest. Det gør, at der ikke skal helt så meget intensitet til, før det bliver kredsløbstræning.

Veksler du mellem svømmediscipliner, distancer og intervaller, får kroppen konstant nye udfordringer, og du vil øge konditionen og udholdenheden.

Styrke og smidighed

Svømningen giver alsidig styrketræning, der involverer mange muskelgrupper som yder- og inderlår, bryst, overarme, ryg, skuldre, armstrækkere, armbøjere og mave – og dermed sikrer en flottere og stærkere krop.

Du nedsætter samtidig risikoen for skader væsentligt, fordi det hele foregår i vand, som bærer store dele af din kropsvægt.

Mentalfaktor

Mange opfatter svømmehalsturen som en kold, kloret og besværlig oplevelse. Men man skal sætte sig op til det. Og den mentale motivation findes i, at du passer din træning på en særdeles givende og skånsom måde.

Tilgængelighed

Et par badebukser samt en svømmehal i nabolaget – så er du mere eller mindre klar.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: