© Valling.com

Træn med din kone

Fordelene ved at træne med konen eller kæresten er mange. I har hinanden lige ved hånden, I kender hinandens temperament, og I får jer en ny fælles interesse.

19. maj 2010 af Birgitte Aabo

Prøv noget nyt. I stedet for at introducere din kone til en sportsgren, du selv er fortrolig med, er det en god idé at finde et fælles afsæt i en helt anden type træning. Måske har I hver for sig tidligere dyrket en sportsgren, som I nu kan vende tilbage til. Eller prøv noget, ingen af jer har forsøgt før, og test, om det er noget for jer.

Del løberuten op De færreste par løber lige hurtigt, og for at komme uden om frustrationer over det kan det være en idé, at I deler jer undervejs, så I har løb som et fællesprojekt, men løber dele af ruten hver for sig. Løb fx fælles opvarmning et par km, hvorefter I deler jer og løber en kortere eller længere rute, der siden smelter sammen, så I kan slutte af med nogle km i fællesskab. Eller du kan efter opvarmning løbe foran til et aftalt punkt, hvorefter du vender og løber din kone i møde.

Løb intervaller Er I begge ambitiøse løbere, er intervaltræning oplagt partræning. baseret på tid, fx 3-minutters-intervaller, så I løber lige længe, selv om I ikke løber lige stærkt. I kan også løbe om kap og lade konen løbe først, hvorefter du prøver at indhente hende.

Sammen og hver for sig Mange træningsformer giver mulighed for at træne sammen uden at være afhængige af hinanden. Det gælder fx spinning, styrketræning, svømning eller boksetræning. Fitnesscentrene tilbyder mange typer træning. Tjek holdene, og se, om der er noget, I begge synes er interessant.

Meld jer til konkurrencer Det kan være supermotiverende for dig og din kone at sætte et fælles mål, fx i form af en konkurrence, I sammen vil deltage i. Der er mange muligheder på motionsplan, og hvis træningen forekommer lidt sur indimellem, giver det sammenhold og kampgejst, at der er et mål at indfri. Hvis I har mulighed for at kombinere en konkurrence eller et stævne med en miniferie i en anden landsdel eller i udlandet, gør det guleroden ekstra appetitlig.

Spil double Hvis I er mest til sportsgrene, hvor I har svært ved at møde hinanden på grund af styrkeforholdet, kan double måske løse problemet. Hank op i et hold gode venner, der matcher jer styrkemæssigt, og kom i gang med fx tennis, badminton eller squash.

Hvad vil I med træningen?

Kommer I skævt ind på træningen, kan det udvikle sig negativt. Det er derfor vigtigt, at I får afstemt forventninger, inden I går i gang. Skal I konkurrere, have det sjovt eller noget tredje? Nogle par må erkende, at de ikke egner sig til at træne sammen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: