© Valling.com

Træn med dine børn

Når du skal træne med dit barn, så efterlad dine ambitioner om målrettet træning derhjemme. Tænker du kreativt, får du til gengæld loyal træningsmakker i strålende humør.

19. maj 2010 af Birgitte Aabo

Gør træning til en leg. Børn kan lide at bevæge sig - men de skal gøre det af lyst. Sæt derfor spot på de lege, I skal have gang i undervejs, frem for på træningen. Leg forskellige former for fartleg som tagfat, løbe ud og ind mellem træer, hoppe på stubbe eller lign. Lad også de små have indflydelse på ruten, eller træk lod om, hvilken vej I skal. I kan også tage en aktiv pause, hvor I fx klatrer i træer, balancerer eller ruller ned ad bakker. En fælles tur på rulleskøjter, løbehjul eller skateboard opfattes af de fleste børn som ren leg.

Brug udstyr Mange børn bliver motiverede af udstyr. Giv fx dit barn et stopur og en logbog, og giv barnet ansvar for at måle og notere, hvor hurtigt du løber dine intervaller. Lad barnet løbe, mens du puster ud. Bagefter kan I skrive jeres oplevelser ned i bogen.

Tag de små i babyjoggeren Babyjoggeren er en oplagt mulighed for at få de helt små med på løbeturen. Køb en babyjogger af ordentlig kvalitet med store hjul, og husk så at løbe på jævnt underlag og ikke at begive dig ud på for lange ture. 45 minutter til 1 time er typisk maksimum. Husk vand og en snack, hvis den lille bliver sulten undervejs.

Lad børnene cykle Lad børnene cykle ved siden af dig, mens du løber. Holder I ikke helt samme fart, kan I lege fangeleg, hvor den langsomste af jer får et forspring, som den anden skal indhente. Gider børnene ikke cykle bare for at cykle, kan I lade turen have et andet formål. Måske skal I forbi en dyre-, hobby- eller legetøjsforretning, se på toge, fodre ænder eller noget andet, barnet kan lide.

Tag i svømmehallen Svømmehallen er et oplagt sted at træne med dit barn. Større børn kan lege og svømme selv, mens du kan få en gang decideret træning. Mindre børn kræver din opmærksomhed, men lystig tumlen i børnebassinet giver også lidt for dig. Og så er det kanon træning for de små.

Træn, mens dit barn leger Find en park eller en løbebane, hvor dit barn kan lege eller spille bold, og hvor du samtidig kan holde øje med det. Løb rundt i området, mens barnet leger.

Træn, mens dit barn træner I stedet for bare at hente og bringe barnet, når det går til sport, kan du lige så godt være aktiv imens. Med små børn kan du selv deltage i udfoldelserne - det giver gode fælles oplevelser, men banker næppe pulsen helt i vejret at udføre øvelser til babysvømning eller rytmik. Med de lidt større børn kan du vælge at paralleltræne. Går barnet til fodbold, kan du tage løbetøjet på, før du følger barnet til træning, og løbe rundt i området, mens træningen foregår.

Sæt jer et mål Ligesom voksne bliver børn motiverede af at have et mål med træningen. Der er et hav af børneløb inden for løb og cykling. Find et, der passer jer, og ret træningen mod det.

Hvornår kan dit barn løbe?

En tommelfingerregel siger, at børn i 0.-3. klasse kan løbe 3 km, børn i 4.-6. klasse 5 km og ofte en del længere, mens børn i 7.-10. klasse kan løbe 10 km.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: