Mand med boksehandsker, close-up

Træn som en bokser

Her får du et skræddersyet gør det selv-boksetræningsprogram, du kan lave i stuen. Det vil med garanti hamre din formkurve i top.

17. juni 2010 af Jacob Teilmann

Boksere træner knaldhårdt, varieret og super effektivt. Du kan nemt planke deres bedste træningsprincipper, uden at du behøver trække i handskerne, gå i ringen eller smadre løs på sandsække og boksebolde.

MOTIONSBOKSNING ELLER HANDSKERNE PÅ?

Man skelner som hovedregel mellem motionsboksning og regulær boksning (sparring). For de fleste vil motionsboksning være den bedste træningsform. Her bliver man kørt godt og grundigt igennem og får trænet hele kroppen. Det er også nemmere at gå til end regulær boksning. Men en del oplever, at appetitten vækkes, så de efter en periode med motionsboksning får lyst til at lære mere om fx slagteknik og fodarbejde og derfor opsøger sparringsdelen. Her må du lade din lyst og dit mål med træningen styre.

Motionsboksning

Karakteristika: Primært fysiske øvelser.

Mål: At opbygge den fysiske form via varieret grund træning og komme i bokseform – bare uden at gå i ringen.

Sådan trænes der: Bred vifte af øvelser – typisk træning, hvor kroppen (fx mave, ryg, lænd, ben, skuldre, arme, bryst og nakke) bliver kørt igennem i de mange øvelser, som typisk køres med 1 minuts varighed uden pauser.

Udstyr: Sjippetov, sandsæk og lette handsker.

Intensitet: Høj.

Hvor: I de fleste motionscentre og efterhånden også i flere deciderede bokseklubber.

Klassisk boksning

Karakteristika: Fysiske øvelser og slagtræning.

Mål: At opbygge boksegrundformen til sparring og kamp samt træne teknik, fx fodarbejde og slagtræning.

Sådan trænes der: Variation af øvelser for hele kroppen – typisk træning med fl ittig brug af sandsække og boksebolde. Decideret boksetræning med modstander (sparring). Også slagtræning, teknik og fodarbejde – og der øves kombinationer, hvor teknik og fysik kombineres.

Udstyr: Sjippetov, handsker, pletpuder, boksebolde, sække.

Intensitet: Høj.

Hvor: Typisk i bokseklubberne, hvor fx amatørboksere, der bokser rigtige kampe, også har deres gang. Nogle motionscentre har også regulær boksning på programmet.

Boksernes træningsrutiner er den lige vej til topformen. Det har bl.a. fitnesscentrene opdaget og de tilbyder i stor stil boksetræning. Men du kan også nemt lave boksetræning derhjemme.

Det giver boksetræning:

  • Du får mere energi

  • Du øger din disciplin

  • Dine aggressioner kommer ud

  • Du øger koncentrationsevnen

  • Du kommer i kanonform og oplever velvære bagefter

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: