© Colourbox

Træningsordbog for begyndere, del 2

Måske har du aldrig hørt udtrykket før, eller også har du hørt det så mange gange, at det er pinligt at spørge om, hvad det betyder. Vi har håndplukket en hel stribe indforståede ord, begreber og forkortelser og oversat dem til hverdagssprog.

17. maj 2010

Hvad menes der med løbestil?

Svar: Udtrykket løbestil bruger eksperter ofte om den bevægelse, som din fod følger, når den rammer jorden under løb – fra det øjeblik hvor du lander, ruller hen over og atter sætter af på forfoden. Din løbestil afslører, hvor effektivt du fra naturens hånd bruger din fod som støddæmper.

Hvad er kadence?

Svar: Kadence er blot et andet ord for, hvilken rytme du holder i dit løb, gang eller cykling; altså hvor mange skridt eller omdrejninger du når pr. minut.

Hvad er højdemeter?

Svar: Højdemeter er antallet af meter, som du samlet set cykler eller løber opad fra din rutes start til slut. Hvis vejen stiger og falder undervejs, tæller samtlige stigninger med som højdemeter, mens nedkørslerne ikke tæller i regnskabet.

Hvad er carbon?

Svar: Tommelfingerreglen lyder, at du højst bør øge din træningsintensitet med 10 procent om ugen. I modsat fald risikerer du, at din krop viser tegn på overtræning, hvilket betyder, at den nedbryder sig selv og bliver svagere i stedet for at blive stærkere, fordi musklerne ikke når at restituere. Det er nemlig i restitutionsfasen, at du bliver stærkere og ikke under selve træningen.

Hvad er træningsintensitet?

Svar: Din træningsintensitet siger noget om, hvor hårdt du presser din krop, når du træner. I løb kan du presse intensiteten op ved at sætte din fart op og løbe hurtigere i kortere eller længere tid. I styrketræning kan du løfte større vægte flere gange.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: