© Colourbox

Træningsstop giver abstinenser

Bliver du sur og irritabel, når du er skadet? Nu ved vi hvorfor.

3. maj 2010

Motion er lykkepiller i naturlig form, og får du ikke din vante dosis, går det hurtigt ud over humøret, fastslår forskere fra Tufts University i USA.

Faktisk udvikler vi samme afhængighed af træningens humørløftende effekt, som man kender fra narkomaner, der har brug for deres daglige fix. Så hvis din bedre halvdel klager over, at du er irritabel og tvær, når skader eller tidspres forhindrer dig i at træne, er der noget om snakken. Det bedste, du kan gøre, er at forebygge skader og holde træningsdampen oppe hele året.

Sådan forebygger du skadespauser

  • Lyt til din krop, når den fortæller, at der er skader på vej. Nedtrap træningen, eller skift midlertidigt træningsform.

  • Træn alsidigt – fx 2 træningstyper, der belaster hver sin del af kroppen. Du kan fx supplere løb, cykling og andre former for udholdenhedstræning med svømning, der er skånsomt for kroppen, men alligevel effektiv træning.

  • Få styr på din træning. Køb lidt eksperthjælp, så du får bedømt, om du træner skånsomt, men effektivt.

Source #Behavioral Neuroscience

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: