Triathlon - Alt du skal vide om triathlon
Triathlon

Din triathlon-forberedelse starter her.

Triathlon: ALT du skal vide

Skal du deltage i en triathlon? Så hjælper vi dig på rette vej mod dit mål. Her på siden har vi samlet de vigtigste informationer om triathlon, så du kan blive helt klar.

11. marts 2017 af Martin Kreutzer og Jannik Petersen

Triathlon

Det kræver både en hel del træning, viden om teknik og det helt rigtige udstyr at gennemføre en triathlon.

Vi har derfor samlet de vigtigste informationer om triathlon her på siden. Du kan også læse om tre populære distancer: mini-triathlon, olympisk triathlon og ironman. 


Hvad er en triathlon?

En triathlon består af følgende tre discipliner i nævnt rækkefølge:

  1. Svømning
  2. Cykling
  3. Løb

Inden for triathlon findes der forskellige distancer af meget varierende længder. Fælles for alle distancerne er dog, at de alle består af samme tre discipliner.

Skiftene mellem de forskellige discipliner betragtes af nogle som en disciplin i sig selv - ikke mindst på de korte triathlon-distancer, hvor skiftene kan have særlig stor betydning for ens endelige tid.


Hvad kræver en triathlon?

Uanset hvilken triathlon-distance du vælger, kræver det både en masse tid, en bunke forskelligt udstyr (og penge i det hele taget), den rette kost og en hel del træning. Det er derfor essentielt at kunne strukturere sin hverdag ned til mindste detalje.

Alt efter distancen kan du se frem til mellem 3 og 12 træningpas om ugen. En rigtig god idé er at følge et skræddersyet træningsprogram, så du ikke risikerer at træne hverken for meget eller for lidt.  


Hvor lang er en triathlon?

Længden på en triathlon afhænger meget af, hvilken distance du vil gennemføre.

Distancen på den olympiske triathlon er fx på 1.500 m svømning, 40 km cykling og 10 km løb, mens en ironman består af 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,2 km løb. 


Triathlon-udstyr

Udstyr skal der til for at gennemføre en triathlon. De tre forskellige discipliner kræver selvsagt hver deres forskellige slags udstyr, og i listerne herunder kan du se, hvad du med fordel kan skrive på din udstyrsliste.

Overordnet:

  • Enten en triathlondragt eller et 2-delt sæt. Tøjet skal sidde tæt til kroppen og det skal være lavet i et svedtransporterende materialer, der tørrer hurtigt. Bukserne eller dragten skal have et siddeindlæg, der gør cyklingen mere behagelig.
  • Gels eller energibarer
  • Et GPS-ur som gør det muligt for dig at holde øje med dit pace.

Svømning:

  • En tætsiddende våddragt der samtidig sikrer en god bevægefrihed.
  • En badehætte (ofte får man udleveret en badehætte af arrangørerne inden start)
  • Et par tætsiddende svømmebriller som slutter godt til, så der ikke kommer vand ind.

Cykling:

  • En god cykel, som opfylder lige netop dine behov.
  • Et par cykelsko – gerne et par tri-cykelsko, men et par almindelige kan også gøre det.
  • En godkendt cykelhjelm.
  • Et par solbriller, som også kan bruges, når du skal løbe.
  • En sadeltaske med de væsentligste cykelreservedele.
  • Holdere til vandflasker på cyklen – og naturligvis også vandflasker med vand i.

Løb:

  • Et par løbesko, som du har det godt med at løbe i. Du kan eventuelt vælge et par, hvor du kan isætte specielle tri-snørebånd, som gør det lettere at skifte mellem cykelsko og løbesko.
  • Et par gode løbe- eller kompressionsstrømper alt efter hvad du foretrækker at løbe i.


3 populære triathlon-distancer

Hvilken triathlon-distance, du vælger, bør i første omgang tage udgangspunkt i din fysisk form og dernæst dit ambitionsniveau.

I angivelsen af træningsmængde nedenfor tager vi afsæt i, at du allerede er i form, kan løbe 5 km i ét stræk og er i stand til at svømme nogle baner i svømmehallen.

Mini-tri


  • Længde: Distancen ligger typisk omkring 200-400 m svømning, 18-20 km cykling og 4-5 km løb.

  • Typisk varighed: 1-1½ time.

  • Nødvendig træningsmængde: 3 træningspas om ugen af 30-60 minutters varighed får formen på plads.

  • Forberedelsestid: De fleste motionister er klar efter 4-6 ugers træningsindsats.

Olympisk triathlon


  • Længde: 1.500 m svømning, 40 km cykling og 10 km løb

  • Typisk varighed: 2½-3½ time.

  • Nødvendig træningsmængde: 3-5 ugentlige træningspas af 1-2 timers varighed.

  • Forberedelsestid: Afhængigt af udgangspunktet bliver du klar på 3-6 måneder.

Ironman


  • Længde: 3,8 km svømning i åbent hav efterfølges af 180 km landevejscykling og 42,2 km løb.

  • Typisk varighed: 12-15 timer.

  • Nødvendig træningsmængde: 6-8 ugentlige træningspas a 1-2 timer. Samlet ugentlig træningstid er cirka 10-15 timer.

  • Forberedelsestid: Der går 1½-2 år, før du er parat. Byg op med minitrier og halve jernmænd.

Triathlon træningsprogrammer 

Er du på udkig efter et triathlon træningsprogrammer? Her finder du træningsprogrammer til triathlon for både begyndere og øvede.


Vil du vide endnu mere om kongedistancen? Her kan du blive meget klogere på ironman.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: