© Brake through media

Triathlon-stjerne: Sådan får jeg energi under et triathlon

Patrik Nilsson er kun 25 år, men har allerede en mængde imponerende resultater på sit CV. Han er blandt andet blevet nummer 1 i adskillige Ironman-konkurrencer verden over. Vi har taget et snak med ham om, hvordan han spiser op til og under en vigtig konkurrence.

15. juni 2017

Tilbage i 2010 forsøgte Patrik Nilsson sig første gang med sportgenren triathlon. Med en fortid som konkurrencesvømmer og løber på distancerne 800m-5000m talte den udfordrende, tredelte konkurrenceform til ham. Små fire år efter den første introduktion til triathlon, rev han i 2014 den første førsteplads hjem ved en international Ironman-konkurrence. 

Siden da er tingene gået stærkt, og Patrik Nilsson er ikke på vej til at sætte farten ned. Vi har taget en snak med ham om, hvordan han tanker op på energi før, under og efter en vigtig konkurrence. 

Hvor meget betyder energiindtaget før et et løb?

"Energi er lig med performance. Så for mig betyder energiindtaget alt. Får jeg ikke den energi, som jeg behøver, så kommer jeg heller ikke til at præstere på mit topniveau. Præcis som med en bil, der løber tør for benzin, så vil kroppen også løbe tør for energi, hvis den ikke får nok energi tilført inden løbet. Jeg har flere gange deltaget i løb, hvor jeg inden ikke har indtaget den mængde energi, som jeg ellers var blevet anbefalet af min coach fra Uperform.dk. Det har ofte resulteret i, at jeg har måtte opgive undervejs, eller at jeg er sluttet i en langt ringere tid end planlagt."

© James Mitchell

Hvad spiser du dagen før et løb?

"Dagen før en halv Ironman forsøger jeg at spise helt normalt. Ingen store ændringer i kosten, men jeg forsøger at spise lidt mindre kød, samt mere kylling og fisk. Desuden spiser jeg gerne lidt is og lidt mere pasta og ris end jeg plejer, for at få nogle flere kulhydrater ind. 

Dagen før en Ironman er der heller ikke de store ændringer, da min krop er vant til gamet og ved, hvad den får. Men igen forsøger jeg at spise mindre kød og mere kylling og fisk - samt få lidt is ned.

Det kan desuden være en god idé at få en protein-bar eller -shake ned efter dagens korte træningstur. Det gør jeg for at fremskyde restitutionen."

© James Mitchell

Hvorfor er energiindtaget under et løb så afgørende?

"Som før nævnt, så forestiller jeg mig kroppen som en bil, der kan risikere at løbe tør for benzin. Derfor er det vigtigt konstant at tilføre energi, således at energiniveauet forbliver stabilt og kroppen har mulighed for at bruge det energi, der er tilstede. Det er derudover vigtigt for restitutionen, da kroppen ellers efter løbet først skal tanke energidepoterne op og først derefter kan påbegynde restitutionen."

© Brake through media

Hvordan vil dit energiindtag under et typisk løb se ud?

5-10 min inden start: 1 Etixx gel + koffein

Under svømningen: Intet.

Under cyklingen: Hvert 20 minut indtager jeg 1 Etixx gel. Mellem disse tider drikker jeg vand og sportsdrik (total cirka 4-5 liter vand/sportsdrik.) Ved slutningen af cyklingen indtager jeg 1 gel samt koffein.

Under løb: Ligesom under cyklingen, så forsøger jeg at få en gel ned hvert 20 minut. Det er blot den form for gels, der bliver serveret under konkurrencen. Derudover drikker jeg CocaCola, sportsdrik og vand.

Efter løbet: Efter løbet bestræber jeg mig på hurtigst muligt at få en Etixx proteinbar og en Etixx recoveryshake, samt lidt BCAA og væskeerstatning for at fremskynde restitutionen. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: